Ingat Sandi, Lebih Baik Duduk di Atas Bara Api daripada Melangkah di Atas Kuburan!

Posted on
Kuburan
Kuburan

Lebih Baik Duduk di Atas Bara Api daripada Melangkah di Atas Kuburan

Beberapa hari yang lalu warganet dihebohkan dengan unggahan video yang menunjukkan Calon Wakil Presiden Indonesia nomor urut 02, Sandiaga Salahudin Uno yang melangkahi makam pendiri NU, KH. Hasyim Syansuri.

Tak ingin pamornya hancur gegara tindakan yang penuh dengan resiko tersebut, Sandi segera mengambil langkah-langkah untuk memohon maaf kepada seluruh masyarakat atas kekhilafan yang ia lakukan tersebut.

Walaupun telah mengakui kesalahan dan memohon maaf, hukum tetap lah hukum yang patut kita bahas berulang-ulang supaya ingatan kita mampu menangkap makna dari teks-teks secara terang benderang serta melaksanakan perilaku yang tidak melanggar hukum.

Baik, untuk membuka pembahasan mari kita amati hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah menyebutkan,

“Sungguh aku berjalan di atas bara api atau pedang, atau aku menjahit sandalku menggunakan kakiku, lebih aku sukai daripada aku berjalan di atas kuburan orang muslim,” HR. Ibnu Majah.

Lebih lanjut perkara hukum berjalan atau melangkahi bahkan duduk di atas kuburan diriwayatkan juga oleh Muslim.

“Sungguh, sekiranya salah seorang diantara kalian duduk di atas bara api sehingga membakar pakaiannya hingga menembus ke kulitnya, adalah lebih baik baginya daripada ia duduk di atas kuburan,” HR. Muslim.

Lanjut Halaman 2.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *